Friday, June 18, 2021

අංකිත බෙදීම(Digital Divide)

අංකිත බෙදීම(Digital Divide)

තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය මිනිසුන් අතර ප්‍රචලිත වූවාසේම එම තාක්ෂණය ලොව සැමටම එකම ආකාරයකට බුක්තිවිදිය නොහැකිය.දියුණු මෙන්ම දියුණු වෙමින් පවතින රටවල් අතර මෙම තාක්ෂණය භාවිතා කිරීම හෝ භාවිතයේ අඩුකම,මිනිසුන්ගේ අංකිත සාක්ෂරතාවයේ අඩුවැඩි බව නිසා මිනිසුන් මෙන්ම අටවල් අතරද බෙදීමක් ඇතිකරයි.

එසේනම් අංකිත බෙදීම යනු කුමක්ද?අංකිත බෙදීම යනු “තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය භාවිතා කිරීමට ඇති පසුකම සහ හැකියාව,හැසිරවීමේ හැකියාව සහ ඒ පිළිබඳව ඇති දැනුම මිනිසා ආර්ථික වශයෙන් හා සමාජීය වශයෙන් වෙන්කිරීමයි".අංකිත බෙදුමට හේතු සාධක කිහිපයක් පහත පරිදි දැක්විය හැක.

උගත්කම-තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණයේ යෙදුම් සහ ඒවායෙහි ඵල ප්‍රයෝජන මොනවාදැයි දන්නා බව සහ නොදන්නා බව.

තාක්ෂණික හැකියාව - තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය භාවිතා කිරීමට හැකියාවක් ඇති ඒ පිළිබඳව දැනුම ලබාගත් මිනිසුන්ද, කිසිම ආකාරයේ දැනුමක් නොමැති මිනිසුන්ද අතර එකිනෙකා හා සම්බන්ධතා ඇති නොවේ.

වත් පොහොසත් බව- තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය හැදෑරීමට අවශ්‍ය වුවද එහි යෙදුම් භාවිතා කිරීමට අවශ්‍ය වුවද ඒ සදහා අවශ්‍ය පිරිවැය දැරීමට නොහැකිවීම.

කාර්මික වූ නොවූ බව - රටක් කාර්මිකකරණය වීම තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණ යෙදුම් භාවිතා වීමට එක් හේතුවකි. එසේ නොවූ කල රටකින් රටකට අංකිත බෙදීම දක්නට ලැබේ.

ජීවන රටාව-නාගරිකව ජීවත් වන මිනිසා ඉතා කාර්ය බහුලය. ඔවුන් තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණයේ යෙදුම් බොහෝ ලෙස යොදාගනී.නමුත් ගම්බද ජීවන රටාවකට යොමුවූ මිනිසා තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණයේ යෙදවුම් පිළිබඳව සැලකිල්ලක් නොදක්වයි.මෙයද අංකිත බෙදුමට හේතුපාදක වී ඇත.

අංකිත බෙදුමට විසදුමක් ලෙස “අංකිත සේතුව- Digital Bridge” දැක්විය හැක.අංකිත සේතුව ඇතිකිරීම සදහා “අංකිත සාක්ෂරතාවය - Digital Literacy” පිළිබඳව අවධානය යොමුකිරීම වැදගත් වේ.අංකිත සාක්ෂරතාවය ලෙස හැඳින්වෙන්නේ තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය පිළිබඳව මිනිසා ලබාගන්නා දැනුම් සම්භාරයටයි.අංකිත සාක්ෂරතාවය ඇතිමිරීම නිසා මිනිසාට පහත සදහන් වාසි ලබාගත හැකිවේ.

තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණික යෙදවුම් භාවිතා කිරීමේ අවශ්‍යතාවය තේරුම්ගැනීම හා ඒ පිළිබඳව උනන්දුවක් ඇතිවීම.

තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණික යෙදුම් භාවිතා කිරීමේදී ඇතිවන ගැටලු බොහෝ දුරට නිරාකරණය කරගැනීමට හැකිවේ.

බිල්පත් ගෙවීම, අධ්‍යාපනික තොරතුරු ගවේෂණය හා රැස්කිරීම, වෛද්‍ය තොරතුරු අනාවරණය යනාදී බහුවිධ අවශ්‍යතාවයන් අන්තර්ජාලය භාවිතා කිරීම තුලින් සිදුකරගැනීම වඩා පහසු බව වටහා ගැනීම, යනාදිය අංකිත සාක්ෂරතාවයේ වාසි ලෙස දැක්විය හැකිය.

අංකිත සේතුව ඇතිකිරීම සදහා ආර්ථික දුෂ්කරතා ඇති ළමයින්ට පරිගණක ලබාදීම දැක්විය හැක. මේ සදහා රාජ්‍ය,රාජ්‍ය නොවන ආයතන වල මැදිහත්වීම් දිරි ගැන්වීම වැදගත් වේ.

අනෙකුත් මූල්‍ය බාධම ඉවත්කිරීම හා සැමට සම අවස්ථා ලබාදීමද සිදුකිරීම වැදගත් වේ.මෙහිදී අඩු මුදලට පරිගණක,අන්තර්ජාල සම්බන්ධතා ලබාදීම සිදුකල හැක.මේ සදහා රාජ්‍ය,පෞද්ගලික මෙන්ම රාජ්‍ය නොවන ආයතන වල මැදිහත්වීම ඉතා වැදගත්වේ.

අතරමැදියන්ගේ සහභාගීත්වය හරහා අංකිත සාක්ෂරතාවය ඇතිකිරීමට වැඩපිළිවෙළක් සකස්කල හැක.

අංකිත බෙදීම නැතිකිරීම සදහා අංකිත සේතුව ඇතිකිරීම විසඳුම වුවද රටක රජයකට ඒ සදහා විශාල වගකීමක් මෙන්ම නිශ්චිත හා ප්‍රයෝගික වැඩපිළිවෙළක් ගොඩනගාගත යුතුය.රටක අනාගත අභිවෘද්ධිය සදහා රටක හුදු මහජනතාවට තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණයේ යෙදවුම් පිළිබඳව මනා අවබෝධයක් නියත වශයෙන්ම පැවතිය යුතුය.එය කාලීන අවශ්‍යතාවයකි.පාසල් විෂය මාලාවට අනිවාර්ය විෂයක් ලෙස තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය ඇතුලත් කිරීම කාලෝචිත ක්‍රියාවක් වන අතර ප්‍රායෝගික ක්‍රියාකාරකම් සදහා සෑම පාසලකම පරිගණක විද්‍යගාරයක් මෙන්ම සුදුසුකම්ලත් ගුරුභවතුන් අනුයුක්තකිරීම හරහා කුඩාකල සිටම ළමයින්ට තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණ දැනුම ලබාදිය යුතුය.ඒ හරහා අනාගත ප්‍රජාව ඉබේම තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණය වෙත නැඹුරු වනවා සේම භාවිතයන් පිළිබඳවද මනා දැනුමක් මෙන්ම හුරුවක්ද ලබාගනු ඇත.